Logo Magnolia Weddingplanner

Wat kost een weddingplanner

Weddingplanner Magnolia Weddingplanner

Wat kost een weddingplanner?

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen, gemiddeld rekent een weddingplanner tussen de €55,- en €90,- per uur. Totaal komt dat ergens tussen de €3000,- en €7500,-. Die bedragen verschillen nogal. Dat komt omdat iedere weddingplanner zijn eigen tarief aanhoudt ook mede door de ervaring die diegene heeft en welke service ze aanbieden.

Ik denk dat het wel aan mij de meest gestelde vraag is. Wat kost jij nou? Waar de bruid vaak denkt, oh wat fijn hulp! Vraagt de bruidegom lekker recht door zee; (ik houd ervan 😊) “Wat het nou kost om jouw in te huren?”

Voor mijzelf sprekend kan ik daar geen eenduidig antwoord opgeven. Fijn hé!?

Nu niet gelijk stoppen met lezen, ik ga het jullie verder uitleggen.

Want een weddingplanner is zeker niet alleen voor de “rich and famous”

Weddingplanner of zelf doen?

Weddingplanner ook voor de daggastenEen bruiloft plannen is niet iets wat je zo even naast je baan en sociale leven erbij doet. Gemiddeld is een weddingplanner tussen de 60 en 80 uur kwijt aan het organiseren en als ceremoniemeester aanwezig te zijn op jullie bruiloft. Wanneer je het allemaal zelf gaat doen reken dan op minstens het drie- á viervoudige. Even een aantal rekensommetjes verder maar dat betekend dat jullie zelf zo’n vier á zes maanden fulltime aan het plannen en organiseren zijn. Omdat, logischerwijs, alles nieuw voor jullie is. Locaties zoeken, fotografen, videograven, trouwambtenaren. En dan heb ik het nog niet eens over de gastenlijst. Wij hebben het netwerk en na het kennismakinggesprek en het zien van jullie moodboard, wat mijn bruidsparen altijd maken, kan ik een goede inschatting maken welke locaties en leveranciers bij jullie passen. Dat scheelt natuurlijk uren aan tijd dan wanneer jullie zelf internet afspeuren en locaties bezoeken en of kennismakinggesprekken met leveranciers hebben.

Pakketten of uurtarief?

Iedere weddingplanner heeft voor zichzelf uitgedacht wat voor haar fijn is. Waar de ene weddingplanner met pakketten werkt, werkt de andere, zoals ik, met een uurtarief. Vroeger werd er ook nog wel met commissie gewerkt, dus je betaalde de weddingplanner ongeveer 10 á 15% van jullie budget. Dat gebeurd tegenwoordig eigenlijk helemaal niet meer.

 

Wanneer een weddingplanner met pakketten werkt, weten jullie precies wat zij voor jullie doet en wat de kosten zullen zijn. De meeste weddingplanners hebben ook verschillenden pakketten om aan te bieden. Zo kunnen jullie kiezen welk pakket het beste bij jullie wensen past. Niet iedere weddingplanner wil of kan het pakket aanpassen naar jullie wensen. Waardoor het kan zijn dat je voor dingen betaald die je niet nodig hebt, omdat je dat juist een leuke taak vind om zelf te doen. Of omdat het niet van belang is op jullie bruiloft.

 

Er zijn ook heel veel weddingplanners die met een uurtarief werken. Zij maken op basis van het kennismakinggesprek een offerte van het geschatte aantal uren wat zij denkt bezig te zijn met jullie bruiloft. Het voordeel van een uurtarief is dat jullie bepalen wat ik voor jullie doe en welke taken in de voorbereiding jullie graag zelf willen doen. Met een uurtarief is een weddingplanner veel flexibeler om zich aan te passen naar jullie wensen.

Komen we tijdens de voorbereidingen erachter dat jullie het zo fijn dat ik jullie ondersteun en bepaalde taken die jullie zelf zouden doen toch naar mij willen overdragen is dat geen probleem. Ik houdt altijd mijn uren bij, en de overige uren rekenen we dan op nacalculatie. Want uiteindelijk blijft een weddingplanner gewoon een leverancier voor jullie bruiloft. Wel een eentje waar je bijna als vrienden de bruiloft mee afsluit.

Een weddingplanner kan zichzelf terug verdienen.

Het wordt nogal eens gezegd. Een goede weddingplanner kan zichzelf terug verdienen. Omdat wij een netwerk met fijne leveranciers hebben, hebben we ook leuke samenwerkingen die voor jullie interessant kunnen zijn. Maar ook; hebben jullie alles nodig wat er geoffreerd word. Moet er nog van alles aan styling bij gehuurd worden of heeft bv. de locatie dat. Wanneer je zelf je bruiloft organiseert heb je dat dan weer niet. Het wil trouwens niet zeggen dat jullie perse deze leveranciers moeten kiezen. Jullie beslissen natuurlijk altijd zelf welke locatie, fotograaf of bloemist/ stylist ed. jullie willen.

Waar moet je nog op letten?

Houdt er rekening mee, dat wanneer jullie een weddingplanner vinden die aan de andere kant van het land woont deze ook reiskosten rekent. Maar ook dat het vanuit het bruidspaar fijn is, dat wanneer een weddingplanner/ ceremoniemeester een eind moet reizen voor zij weer thuis is na de bruiloft, om haar een hotelovernachting aan te bieden. Voor mij geldt wanneer een bruiloft een uur of verder van huis is, ik een hotelovernachting boek. Ook voor mijn eigen veiligheid.

Met de reiskosten kan dat behoorlijk oplopen. Ik probeer dit altijd zo veel mogelijk binnen de perken te houden om het ook voor mijn bruidsparen leuk te houden. En ik hoef ook niet in een 5 sterren boutique hotel te slapen 😉.

Het allerbelangrijkste blijft, buiten de kosten, of jullie de klik met de weddingplanner hebben. Dan maakt het niet uit waar zij vandaan komt en wat zij kost.

Twijfelen jullie, via deze link boeken jullie vrijblijvend een kennismakinggesprek.

Samen zorgen we ervoor dat jullie onbezorgd kunnen genieten van jullie mooiste dag.

                                                           Liefs Janneke

 

Scroll naar boven